Att arbeta med programmering är något som bland annat främjar logiskt tänkande, analysförmåga och problemlösningsförmåga men också kreativitet och samarbetsförmåga. Skolverkets förslag till reviderade kursplaner är att programmering ska ingå på olika sätt i matematik och teknik, men beroende på vad man väver in i programmeringen så kan det helt säkert bli ett verktyg att använda i alla ämnen!

Eleverna i årskurs 4 på Gånghesterskolan har nu provat på programmering! De började redan förra veckan med att gå igenom kodtimmen på code.org, där de får en grundlig introduktion till blockprogrammering. När de gått igenom alla 12 uppdragen så fick de ett fint diplom.

diplom

Denna veckan har eleverna arbetat med appen Pyonkee. Appen bygger på Scratch från MIT och man använder blockprogrammering av samma typ som i Kodtimmen.

img_2481

Eleverna började med att göra ett ett uppdrag på ett scratchkort för att komma igång (Tack Malin Christerssons!). De visade upp sina program och lösningar för varandra och jobbade sedan vidare med att utveckla och förbättra sina program eller skapa helt utifrån sina egna idéer.

Stort fokus där elever försökte lösa problem på egen hand varvades med livliga diskussioner med varandra kring olika lösningar! 🙂