Vi har haft nöjet att träffa ett gäng härligt kreativa elever på Dalsjöskolan. Eleverna har under några SvA lektioner arbetat med filmskapande på iPad med hjälp av Green Screen, där de utgick ifrån berättande texter som de skrivit. Vi tog hjälp av Filmrikets filmskola där eleverna fick med sig viktiga begrepp så som scener, perspektiv, utsnitt och vinklar. De bearbetade sedan sina berättelser till bildmanus.

Efter detta var det dags att välja passande bilder som bakgrunder i de olika scenerna, en bra ingång till att diskutera vad man ska tänka på gällande upphovsrätten.  Därpå startades tagningarna i den smidiga appen Green Screen by Do Ink. När samtliga scener var gjorda valde eleverna passande musik från Malberts melodier och redigerade i iMovie till färdig film.

I Filmskapandeprocessen från berättelse till färdig film tränas många förmågor. En viktig del är språkutveckling, men även samarbete, kommunikation, kreativitet och reflektion m.fl.

Nedan ser ni de färdiga filmerna!

Avslutningsvis reflektioner från några av eleverna.

Vi har arbetat med berättande text efter jul. Först läste vi berättande texter och vi skrev en tillsammans. Sedan fick vi skriva en egen till bilder. På bilderna fanns en tjuv och två hjältar. 
Sedan blev vi indelade i olika grupper.
I storyboarden tänkte vi på vilket utsnitt eller perspektiv man använder i filmer och i klippen.
Efter en vecka kom  Christofer och Zaki  och lärde oss hur man kan använda GreenScreen.
Efter att vi förstått hur man kan använda  Green Screen så började vi att filma.
Det var så roligt och så kul film som vi har gjort.
Tusen tack Christofer, Zaki och Jane.

Said
Vi har arbetat med berättande text under vårterminen. Vi alla skrev en text om en tjuv och en polis.

Först kom två personer som skulle hjälpa oss med vår film, de heter Zaki och Christoffer. De var jättesnälla. De lärde oss om greenscren  och hur vi kan välja musik att passa till klippen.

Vi skrev en storyboard om vad ska vi säga i filmen och vilket utsnitt vi ska använda i varje klipp . Sedan hängde vi gröna filtar på väggen och började spela in.

Det var svårt att föreställa utan att skratta eftersom det var vår första gång vi agera och spelar någon annan än mig.

Vi filmade varje klipp separat . Den filmen berättar om en tjuv och två hjältar, var de två hjältar promenera i en av gatorna och de ska ser en tjuv som han försök stjäla saker från ett hus. När de ser den tjuven tänker de att måste ringa till polisen, sen polisen kommer och griper tjuven . Den var Idea för filmen . Mina vänner, som agerade med mig var Javid , Said och Rami. Rami är polis, Javid är tjuv. Jag och Said vi är två hjältar.

Min favorit del av filmen var när polisen kom för att gripa tjuven, det var verkligen roligt eftersom min vän som agerade poliskaraktär hade en banan som ett vapen. Han var mycket rolig och det var svårt att kontrollera skrattet. Efter det kallar vi honom galen polis.

Manar
Vi har arbetat med berättande text under vårterminen. Vi började att läsa olika texter.
Sedan har vi har läst en berättande text och efter det vi fick några bilder och vi fick skriva egen  berättande text. Bilderna handlade om en tjuv.
När våra texter blev klara fick vi översätta texten till bilder i en storyboard. Vi fick tänka att vilken utsnitt bilderna ska ha.
När vi ritat färdigt våra storyboard vi blev tre grupper och varje grupp valde en storyboard och vi  började att jobba. Två personer som heter Christofer och Zaki kom och lärde oss att hur man kan använda green screen appen för att skapa en film. Den filmen tog två dagar att bli klar och de två dagarna vi lärde oss också hur man kan lämna ljud in filmen och klippa den. Det var sköna dagar med kompisar.
Jag var regissör i min grupp och jag märkte att jag var bra och vår grupp jobbade bra.

Ali